Ο γιαλατζί μάγκας με τη φουστανέλα (Παπαφλέσσας)

Μιας και το ‘χουν οι μέρες – το ότι 25η Μαρτίου σήμερα- ας μιλήσουμε για κάτι …επαναστατικό. Μια από τις ακριβότερες παράγωγες του ελληνικού κινηματογράφου, αντάξια παραγωγών του Χόλυγουντ με χιλιάδες κομπάρσους. Τι ήταν ο Μπεν Χουρ και ο Ιούλιος Καίσαρας; Ε, ο Παπαφλέσσας ήταν και τα δυο μαζί και μερικά άλλα ακόμα.

Παπαφλέσσας λοιπόν με τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ στο ρόλο του μάγκα μεν αλλά όχι με κόρη σοσιαλίστρια αλλά με φουστανέλα. Η Χούντα στα καλλιτεχνικά της και οι χιλιάδες κομπάρσοι φανταράκια που κάνανε «εθελοντική» εργασία. Αντί για αποψίλωση κάνανε τους Τούρκους του Δράμαλη. 12 ολόκληρα εκατομμύρια δραχμές κόστισε η ταινία και στην πρεμιέρα, ξέρετε εκεί με το κόκκινο χαλί, που έγινε μάλιστα στο Αττικό, ήταν παρών όλο το Γενικό Επιτελείο Στρατού.

okm03_012

1971 και η χούντα στις δόξες της. Η μισή Ελλάδα βόγκαγε σε εξορίες και μπουντρούμια κι η άλλη μισή στήθηκε στην ουρά για να δει τον Παπαμιχαήλ μάγκα στο ρόλο του ρασοφόρου πατριώτη, που ήταν και γυναικάς κι ήταν κι έτσι κι ήταν κι αλλιώς και όλα μαζί θύμιζαν καραγκιόζ μπερντέ. Η ταινία πραγματικά έκανε ρεκόρ εισιτηρίων και θεωρείται από τις πιο εμπορικές παραγωγές του ελληνικού κινηματογράφου. Φαντάζομαι η παρουσία των τανκς και των συνταγματαρχών στη παραγωγή και …πώληση εισιτηρίων βοηθούσαν.

Στη ταινία παίζουν:

Δημήτρης Παπαμιχαήλ – Γρηγόριος Δικαίος Παπαφλέσσας, Δημήτρης Ιωακειμίδης – Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, Αλέκος Αλεξανδράκης – Κανέλλος Δεληγιάννης, Άγγελος Αντωνόπουλος – Νικόλαος Σκουφάς, Κάτια Δανδουλάκη – Κατερίνα, Χρήστος Πολίτης – Δημήτριος Υψηλάντης, Φερνάντο Σάντσο  – Δράμαλης πασάς, Λαυρέντης Διανέλλος – παπα-Γιώργης, Στέφανος Στρατηγός – Ιμπραήμ πασάς, Θόδωρος Μορίδης – Παλαιών Πατρών Γερμανός, Έλεν Τσαλδάρη – Μαρία-Ζαϊρέ. Η αφρόκρεμα της καλλιτεχνικής χούντας. Οι περισσότεροι δε από αυτούς αποδείξαν την καλλιτεχνική τους ποιότητα με άλλες παραγωγές σταθμούς στην ιστορία της ελληνικής ηθοποιίας, όπως ο Άγνωστος Πόλεμος και η Λάμψη.

Σκηνοθεσία Ερρίκος Ανδρέου, άλλος αγαπημένος καλλιτέχνης χουντικού κιτς και παραγωγοί Τζειμς Πάρις (πως λέμε Τζειμς Μποντ, αλλά όχι έτσι) και ο Φίνος. Εδώ θα κάνω μια παρένθεση. Ανεξάρτητα πολιτικών πιστεύω, ο Φίνος πραγματικά αγαπούσε τον ελληνικό κινηματογράφο και η αλήθεια είναι ότι δεν θα υπήρχε ουτε ελληνικός κινηματογράφος ούτε πολλοί από τους ηθοποιούς που έχουμε λατρέψει, αν δεν υπήρχε ο Φίνος και η τρέλα του. Και πραγματικά όταν έμπλεξε με τον Παπαφλέσσα ονειρευόταν μια υπερπαραγωγή αντάξια των χολιγουντιανών και γι’ αυτό και ξεπέρασε κάθε προϋπολογισμό φέρνοντας ότι πιο τρελό υπήρχε (από γερανούς μέχρι πολλαπλές κάμερες) για να την υποστηρίξει. Αλλά ένας Φίνος δεν φέρνει την άνοιξη.

okm03_011Εδώ αξίζει και μια ιστορική λεπτομέρεια για το πραγματικό ήθος του Φίνου. Αηδιασμένος από τους εναγκαλισμούς πριν την αρχή της ταινίας του δουλικού στη χούντα Τζειμς Πάρις και των πρωταγωνιστών με τα αστέρια των ένστολων καθαρμάτων, ο Φίνος με τη γυναίκα του αποχώρησαν από την πρεμιέρα πριν το τέλος της ταινίας για να μην υποχρεωθούν να συμμετάσχουν στο τσίρκο που εξελίχτηκε μετά.

Κατ’ εμένα η ταινία ήταν τόσο κακή που θα μπορούσε να περάσει ακόμα και σαν κωμωδία. Αλλά τι κωμωδία, σαν το Σαββατοκύριακο στου Μπένι, αυτές τις αμερικανιές που γελάς για να γελάσεις με τη βλακεία του σεναρίου και της ηθοποιίας. Οι ηθοποιίες βαριές και πομπώδεις σαν αυτές που κάνουν κωμικοί ηθοποιοί όταν θέλουν να διακωμωδήσουν σοβαρούς ηθοποιούς. Ο δε Παπαμιχαήλ η πιο κωμική φιγούρα από όλους. Αυτό που έγραψα προηγουμένως το εννοούσα, ο Παπαμιχαήλ μετέφερε τον ρόλο του από το Η Κόρη μου η Σοσιαλίστρια, ξέρετε, του γιαλατζί πειραιώτη μάγκα, στη φουστανέλα.

Το σενάριο εξ’ ίσου βλακώδες και πομπώδες, γεμάτο πατριωτικά στερεότυπα και εθνικιστικές κορώνες που κάνανε τους χουντικούς να χορεύουν καλαματιανό. Εν ολίγοις μια άθλια ταινία που αν δεν την είχε υποστηρίξει και επιβάλει η χούντα θα είχε πάει άπατη και ο μονός λόγος που έχει γίνει αναφορά είναι γιατί αντιπροσωπεύει το κιτς της χούντας – μαζί με εκείνες τις αρχαιοπρεπείς εκδηλώσεις στο καλλιμάρμαρο – και τίποτα άλλο. Μια ταινία αποκλειστικά για χρυσαυγητάκια.

Ένα αστέρι και ο λόγος είναι γιατί πιο κιτς παραγωγή δεν πρέπει να υπάρχει στον ελληνικό κινηματογράφο.

************************************

Για όσους ενδιαφέρονται, η ταινία υπάρχει και στο YouTube τουλάχιστον ακόμα, ΕΔΩ!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s