Εκεί που χάνονται οι λέξεις: Genius, ένας χαρισματικός άνθρωπος

Του Μάικλ Γκράντεϊτζ

Κόλιν Φερθ, Τζουντ Λο, Νικόλ Κίντμαν, Λόρα Λίνεϊ, Γκάι Πιρς

Μερικές ταινίες απλά ξέρεις ότι θα σ’ αρέσουν πολύ. Και δε χρειάζεται να περιμένεις. Από την πρώτη σκηνή, είναι η ατμόσφαιρα, οι εικόνες της πόλης, η μουσική, το χρώμα, ένας συγκεκριμένος ήχος που ξέρεις ότι έχει σημασία και βολεύεσαι καλύτερα στη θέση σου και λες «Οκ, εδώ έχουμε Ταινία».

genius__2016_2161

Ο Μαξ Πέρκινς (Κόλιν Φερθ) είναι διάσημος εκδότης στη Νέα Υόρκη του 1920, και στο γραφείο του στον 5ο όροφο φτάνει ένας όγκος σελίδων πιασμένες με σπάγκο. Η ατάκα του αξέχαστη:

«Είναι καλό;»

«Όχι. Αλλά είναι μοναδικό.»

Ο ντροπαλός εκδότης κουβαλάει τις σελίδες στη διαδρομή προς το σπίτι του, διαβάζει στο δρόμο, διαβάζει μπαίνοντας στο σπίτι του, και γνωρίζουμε την οικογένειά του ενώ διασχίζει τα δωμάτια για να κλειστεί τελικά στη ντουλάπα και να βρει λίγη ησυχία να διαβάσει. Οι πρώτες αράδες μαγικές και η φωνή σε αιχμαλωτίζει.

Ύστερα έρχεται η στιγμή που ο Μαξ Πέρκινς θα συναντήσει το δημιουργό (Τζουντ Λο) και ξεκινά ο αγώνας για να γίνει αυτός ο όγκος βιβλίο.

7X2A4831.cr2

«Δικό σου είναι το βιβλίο. Η δική μου δουλειά είναι να το δώσω στον κόσμο στην καλύτερή του μορφή. 300 σελίδες λιγότερο το θέλω».

«Ευτυχώς που δε σε γνώρισε ποτέ ο Τολστόι. Θα είχαμε τον Πόλεμο και το Τίποτα».

Τομ Γουλφ λοιπόν, ένας χαρισματικός άνθρωπος, ένας μοναδικός άνθρωπος, που σε εντυπωσιάζει από την πρώτη στιγμή που τον συναντάς. Ένας ανθρώπινος χείμαρρος, που παρασέρνει τα πάντα στο πέρασμά του. Εκδότης και συγγραφέας αναπτύσσουν μια σχέση σχεδόν πάθους. Ο πρώτος, με τη συντηρητική και ήσυχη οικογενειακή ζωή του με τις πέντε κόρες βρίσκει τελικά το γιο που δεν απέκτησε ποτέ, κι ο δεύτερος, με τις χιλιάδες σελίδες και τα εκατομμύρια λέξεις να αιωρούνται παντού γύρω του, να βρίσκει τον άνθρωπο που θα τον βοηθήσει να τα βγάλει από μέσα του.

genius-8

Ίσως τελικά το γράψιμο να είναι περισσότερο κατάρα παρά ευλογία.

«Γράφει κι άλλο βιβλίο, ο Θεός να με φυλάει».

Κατάρα μερικές φορές. Κάτι που βλέπουμε στο πρόσωπο του Σκοτ Φιτζέραλντ, που τα τελευταία χρόνια παλεύει με τη ζωή του την ίδια και υποφέρει για να καταφέρει εκατό λέξεις να βγάλει από μέσα του. Η μεγάλη, απόλυτη αντίθεση.

Οι γυναίκες.

Νικόλ Κίντμαν στο ρόλο της γυναίκας του Τομ Γουλφ, ταυτόχρονα παγερά ψυχρή και παθιασμένη, γαντζωμένη από τον άντρα της για τους δικούς της λόγους, απέναντι η γυναίκα του Πέρκινς με την εμπειρία της ζωής, την ηλικία, την οικογένεια, ένας βράχος ακλόνητος.

“Δεν ξέρεις τι κόλαση πέρασα για να μπορώ να στέκομαι σήμερα εδώ, απέναντί σου, και να νιώθω …τίποτα”.

Οι συγκρούσεις. Οι λέξεις που πρέπει να χαθούν. Σελίδες και σελίδες ατέλειωτες. Ο Γουλφ για κάθε λέξη που πρέπει να σβήσει, επιστρέφει με μια καινούργια παράγραφο που γεμίζει ολόκληρες σελίδες.

«Δε θέλω οι λέξεις να φεύγουν», λέει. «Είναι κομμάτια μου».

Μα όταν χιλιάδες σελίδες είναι γραμμένες από υπέροχες λέξεις, πώς μπορείς να κάνεις μια στιγμή μοναδική;

Από την απλότητά της. Την ξεγυμνώνεις.

Πετώντας λέξεις και σελίδες κι αφήνοντάς τες να χαθούν.

Η άνοδος- αποτέλεσμα της επιτυχίας, η πτώση.

Μια ανεπανάληπτη ερμηνεία από τον Τζουντ Λο, σε έναν χαρακτήρα που παρέμενε από την αρχή ως το τέλος του ένα αδάμαστο, άγριο ζώο.

homepage_genius-2016

Θα το πω κι αυτό, ίσως να μην αγγίξει όλους το ίδιο. Σίγουρα όχι αυτούς που δεν αγαπούν το γράψιμο πολύ.  Κρίμα όμως. Χάνετε πολλά.

Η ταινία είναι βασισμένη στο βιβλίο Max Perkins:Editor of Genius του Scott Berg, η ιστορία πραγματική και φυσικά δεν μπόρεσα να μην το αναζητήσω και θα το ξεκινήσω σήμερα κιόλας- μαζί με το O, lost του Thomas Wolfe.

Μερικές πληροφορίες: Ο Γουίλιαμ Μάξουελ Έβαρτς Πέρκινς, γεννήθηκε το 1884 στη Νέα Υόρκη και μεγάλωσε στο Πλέινφιλντ του Νιου Τζέρσεϊ. Σπούδασε Οικονομικά στο Χάρβαρντ κι εργάστηκε ως δημοσιογράφος στους New York Times, πριν ακολουθήσει τους Charles Scribner’s Sons – έναν μεγάλο εκδοτικό οίκο που επιβιώνει έως και σήμερα, το 1910.

Ο Τόμας Κλέιτον Γουλφ γεννήθηκε στο Άσβιλ της Βόρειας Καρολίνα το 1900. Πληθωρικός συγγραφέας, έστελνε τα χειρόγραφά του με προτάσεις που συνεχίζονταν για σελίδες κι ένα βαθιά αυτοβιογραφικό ύφος που αμέσως απέσπασε την προσοχή του Πέρκινς, ενώ γνώριζε ότι θα έπρεπε να μειωθεί σε όγκο το έργο.

Οι δύο άντρες ανέπτυξαν έναν βαθύ δεσμό και συνεργάστηκαν στενά στα πρώτα μυθιστορήματα του Γουλφ “Look Homeward, Angel” ( O, lost) και “Of Time and the River”. Η επαγγελματική τους σχέση κράτησε λιγότερο από μία δεκαετία, μα ο αντίκτυπός της θα παρέμενε και μετά τον θάνατο τους.

Ο Γουλφ του αφιέρωσε το “Of Time and the River”:

«Το βιβλίο αυτό είναι αφιερωμένο στο Μάξουελ Έβαρτς Πέρκινς. Ένα γενναίο και ειλικρινή άντρα που έμεινε με το συγγραφέα αυτού του βιβλίου σε καιρούς πικρής απελπισίας. Ο συγγραφέας αυτού του βιβλίου ελπίζει να φανεί αντάξιος του».

Ήταν μια σπάνια δημόσια αναγνώριση στο έργο που αφιέρωσε τη ζωή του ο Μαξ Πέρκινς.

Για το trailer, ΕΔΩ!!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s