Το σιγουράκι: The Thing

The Thing / Η Απειλή (1982)
Director: John Carpenter Stars: Kurt Russell, Wilford Brimley, Keith David, T.K Carter, David Clennon, Richard Dysart, Charles Hallahan, Peter Maloney, Richard Masur, Donald Moffat, Joel Polis and Thomas G. Waites

Το 1978 ο John Carpenter, υπεύθυνος για την γέννηση των Slasher movies αλλά και του Michael Mayers, στην ταινία του The Halloween έχει μια σκηνή στην οποία η μικρή Lindsay παρακολουθεί στην τηλεόραση το The Thing from Another World. Ασπρόμαυρο φίλμ του 1951 σε σκηνοθεσία Howard Hawks και βασισμένο στο μυθιστόρημα “Who Goes There?”(1938) του John W. Campbell. Πάντα αναρωτιόμουν πόσο τυχαίο ήταν αυτό. Σε μια πρόσφατη συνέντευξη του, όταν ρωτήθηκε γι’αυτό, ο John Carpenter απάντησε ότι ήταν τυχαίο. Για την ακρίβεια, χρειαζόταν κάτι να παίζει στην τηλεόραση και το μόνο που είχε μαζί του ήταν η συγκεκριμένη ταινία, η οποία είναι και μια απο τις αγαπημένες του.

maxresdefault
Το The Thing from Another World είναι μια ελεύθερη διασκευή του βιβλίου του Campbell. Για παράδειγμα, η απειλή έχει ανθρώπινα χαρακτηριστικά σε αντίθεση με το βιβλίο που είναι μια μορφή ζωής που μπορεί να μιμηθεί τα φυσικά και διανοητικά χαρακτηριστικά των ανθρώπινων οργανισμών. Αλληγορικό, εκμεταλλεύεται τον σκεπτικισμό των Αμερικανών γύρω απο τις επιστήμες στην μετά – Χιροσίμα – εποχή, αλλά δεν καταφέρνει να αποδώσει την παράνοια και την απομόνωση των ανθρώπων όσο θα έπρεπε.
Το 1982 βρίσκει τον John Carpenter στο ζενίθ της κινηματογραφικής του καριέρας. Το Halloween(1978) αποδεικνύεται τεράστια εμπορική και καλλιτεχνική επιτυχία και ανεβάζει τις μετοχές του στο χρηματιστήριο του Χόλιγουντ. Δυο χρόνια αργότερα ετοιμάζει το The Fog(1980) με το οποίο δεν μένει ικανοποιημένος. Παρά τις αρνητικές κριτικές, η εμπορική του επιτυχία είναι σημαντική. Τον επόμενο χρόνο ακολουθεί το Escape from New York(1981). Με την βοήθεια γνωστών ονομάτων της εποχής(Lee Van Cleef, Ernest Borgnine, Harry Dean Stanton) η ταινία γίνεται εμπορική και καλλιτεχνική επιτυχία. Το 1982 του προτείνουν να γυρίσει την πρώτη του μεγάλη παραγωγή, το The Thing. Παρα τους αρχικούς ενδοιασμούς του(υψηλός προΰπολογισμός), αποφασίζει να το τολμήσει.


Ανταρκτική, 1982. Πρώτη εβδομάδα του χειμώνα και οι δώδεκα ένοικοι της Αμερικανικής βάσης Ερευνών έρχονται αντιμέτωποι με μια εξωγήινη απειλή. Μια απειλή που έχει την ικανότητα να αφομοιώνει τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά τους. Ποιός απο τους δώδεκα επιστήμονες / εργάτες παραμένει άνθρωπος και ποιός παριστάνει κάτι που δεν είναι;
Το The Thing είναι αγαπημένη ταινία επιστημονικής φαντασίας. Απο τους τίτλους αρχής και την εναρκτήρια σκηνή, ο Carpenter μας υποβάλλει σε μια ατμόσφαιρα μουντή, απόλυτης απομόνωσης και διαβολεμένης έντασης βοηθούμενος απο το εξαιρετικό μουσικό θέμα του θρυλικού Ennio Morricone. Αν και η πρώτη σεκάνς είναι ενα “καρτ-ποσταλικό” χιονισμένο τοπίο, μην κάνετε λάθος, η Απειλή είναι ενα πολύ σκοτεινό φίλμ, μηδενιστικό θα τολμούσα να πώ.

igniting_the_bennings-thing_-_the_thing_1982
Η κλειστοφοβική κινηματογράφιση του εσωτερικού της βάσης σε κρατάει σε εγρήγορση. Η αίσθηση αβεβαιότητας, ακόμα και όταν δεν περιμένεις να γίνει κάτι, είναι παρούσα. Ο διευθυντής φωτογραφίας, Dean Cundey, φωτίζει τόσο τον εσωτερικό όσο και τον εξωτερικό χώρο τονίζοντας την κλιμακούμενη ένταση αλλά και την ψυχική κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι δώδεκα άνδρες της βάσης. Βοηθούμενοι απο το καλογραμμένο σενάριο, οι ηθοποιοί – αρκετοί απο αυτούς του θεάτρου – είναι εκπληκτικοί. Δεν καταφεύγουν σε ερμηνευτικές μανιέρες για να αποδώσουν την έλλειψη εμπιστοσύνης που σταδιακά βγαίνει στην επιφάνεια.

macready_and_clark_approach_the_kennels_-_the_thing_1982
Ο John Carpenter ακολουθεί την λογική του “όσο δεν βλέπεις κάτι, τόσο περισσότερο σε τρομάζει” σε μεγάλο βαθμό. Δεν βλέπεις την απειλή, αλλά την αισθάνεσαι. Όταν όμως αποφασίζει να σου την φανερώσει, το αποτέλεσμα είναι σοκαριστικό. Αν ρωτήσεις κάποιον τι θυμάται απο την Απειλή, θα σου αναφέρει τα εξωπραγματικά ειδικά εφέ. Ο Rob Bottin, 23 χρονών τότε, αναλαμβάνει το πολύ δύσκολο έργο να ζωντανέψει το εξωγήινο όν που μιμείται άλλες μορφές ζωής. Και τα καταφέρνει περίφημα παρά το γεγονός ότι είχε υπερβεί τις προβλεπόμενες ημερομηνίες που είχε επιβάλλει το στούντιο. Έχοντας εξασφαλίσει απεριόριστη δημιουργική ελευθερία απο τον σκηνοθέτη, οι δημιουργίες του ξεπερνούν την φαντασία! Η χρήση practical effects ήταν απαραίτητη. Practical Effects είναι τα ειδικά εφέ που δημιουργούνται φυσικά(στο χέρι) χωρίς την χρήση υπολογιστή. Τότε που το σημαντικότερο στοιχείο ενός δημιουργού ήταν το ταλέντο, η φαντασία και το μεράκι.

Η κλασική πλέον ατάκα του Pulmer
“You gotta be fuckin’ kidding.”
..ισχύει όσο τίποτα.
Τριάντα χρόνια μετά και οι συζητήσεις για το τέλος δεν έχουν τελειώσει. Παρ’ολο που ο Carpenter γύρισε και ενα “χαρούμενο τέλος” για ασφάλεια, προτίμησε το κατάμαυρο και πολύ απαισιόδοξο τέλος. Δεν το άλλαξε ακόμα και όταν τα αφεντικά του στούντιο το απαίτησαν. Εμμένοντας σ’αυτή του την επιλογή, καταφέρνει να μας δημιουργήσει αμφιβολίες για το ποιός είναι τι και αν τελικά οι δυο άνδρες επέζησαν. Ερωτήματα τα οποία θα μείνουν αναπάντητα! Αφού σε πρόσφατη συνέντευξη του, ο σκηνοθέτης παραδέχτηκε ότι γνωρίζει ποιός είναι άνθρωπος και ποιός το The Thing, αλλά δεν πρόκειται να το αποκαλύψει. Και καλά κάνει!
Η Απειλή είναι υποδειγματική ταινία επιστιμονικής φαντασίας. Ταινία που, δυστυχώς, στιγμάτισε τον σκηνοθέτη της. Απέτυχε παταγωδώς στα ταμεία, όχι λόγω ποιότητας αλλά ανικανότητας της Universal. Η επιλογή της να κυκλοφορήσει το φίλμ μια εβδομάδα μετα την προβολή του E. T ήταν καταστροφική. Η αλήθεια είναι ότι καμιά παραγωγή δεν θα είχε τύχη απέναντι στον εξωγήινο του Steven Spielberg. Παρ’ολα αυτά, με τα χρόνια το The Thing μεταμορφώθηκε σε κάλτ φαινόμενο και το σημαντικότερο, με πολύ θετικές κριτικές.

Βαθμολογία: 5 / 5

Γιάννης Φωτίου

Για να το θυμηθείτε, ΕΔΩ!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s